Friday 2 November 2012

Kenyataan dari Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) ASB & ASN HARAM!



Assalamualaikum...

Bukan nk bt propa atau apa...tapi sekadar perkongsian sesama islam..
Tapi terpulangla pada diri masing2..


************************************************

Kenyataan dari Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) 
ASB & ASN haram~ 
Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Satu dirham wang riba dimakan oleh seseorang dan ia tahu bahawa wang itu riba, maka hukumnya di sisi Allah lebih berat dari 36 kali berzina."  
(HR. Ahmad dan Tabrani). 
  











Nota tangan :
Alhamdulillah...Cik iela mmg dah lama takde masukkn duit dlm  ASB..
Harap2 selama ni punya duit yang kita mkn @ guna dr simpanan ASB di terimaNya..



2 comments:

  1. salam..asb atau saham dibuat atas dasar perjanjian antara pihak pembeli & syarikat berkaitan yang menjalankan perniagaan ,lebihan wang itulah keuntungan syarikat dan juga pendapatanya itu pun berdasarkan berapa banyak dilabur,bagaimana nak dikatakan riba?@lebihan wang yg tidak halal..bukankan sekiranya kalau kita memberi pinjaman pada sesiapa tanpa perjanjian itu tidak mengapakan? tetapi kalau kita buat perjanjian mengenakan bayar lebih sedikit atas dasar persetujuan kedua belah pihak bukankah itu dipanggil perniagaan?tapi sekiranya kita mengenakan bayaran yg lebih tanpa perjanjian @persetujuan sebelah pihak /berat sebelah bolehlah dipanggil riba...kita ada metamatik/kunci kira2 apa gunanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumsalam...Spt yg sy kta kan,smua tu skdr perkongsian...pndpt org lain2...terpulang pda masing2..lg pn fakta ni di keluarkn oleh MAIS..MAIS lbih memahami hal2 sbegini..siapalah kita yg hnya mmpunyai ilmu agama yg sedikit utk mmpertikaikn smua nie...tp mcm sy ada tulis di awal2 entry ni...terpulangla pada diri masing2... ;)

      Delete

Bace je?Komenla sikit =) ✍