Wednesday, 31 October 2012

>>Wordless Wednesday<< "Kondo" Kuning



Assalamualaikum..








Ko hade?? Hahahah ^^


Kucing menggedik dgn Arnab


Assalamualaikum...

Cer tgk nie
|
|
|
|
|
|
|
V


















Nota tangan :
Kehkeh..chomeyy sungguh dok gedik2 cmtu..
Klu ank2 bulus Cik iela..dia sepuk2nya arnab tu...mmg tk ley bt kawan sungguh..

Tuesday, 30 October 2012

Bersenam...




Assalamualaikum...


Ahad lepas budak Kechik tu kena 2nd vaksin..
Vet ckp berat dia naik lagi...bulan lepas 2.25kg...bulan ni 2.75kg ..
Haaaa mmg buntal abis budak nie...asyik mkn je kejenye..

Tapi Cik iela ada jgk bg dia bersenam...Cik iela main laser..bio dia kejar laser tu.
.kesana kemari dia berkejar..sampai tercungap2..heheh..

Hopefully dia membesar dgn sihatlah..






 Kechik : Mummy takap...tecik dh mokmok...
kene senam nie...yeahhh..yeahh...chaiyok2..

Mummy : Mmg ponnnn bdn dh mokmok..nk dokong pn tk lrat dh..


Kechik : Elehhh mummy tu...dia yang muntal takap tecik lak...huh!

Mummy : Errkkkkk!!! Hampeh!

Monday, 29 October 2012

Cukup Berkenan Dengan Toilet..




Assalamualaikum.....




Tengok budak Citam nie...tak tahu kenape cukup berkenan sangat dengan toilet nie
Tiap2 hari mesti ada rutin menjennguk toilet...terintai2..tertonggeng2 kat bowl toilet tu...

Musykil mummy nya tau...apelaaa budak ni buat sebenarnyer...
Perasaan ingin tahu budak ni kuat sungguh...tapi bila kita percikkan air skit je kt dia...
Menggelupur...homaaakkkaiii mcm kena simbah sebaldi je.





Friday, 19 October 2012

Ni baru betul SUSU CAP GANTUNG...



Assalamualaikum...

Ni baru betul2 susu cap gantung...heheh..












Izinkan Saya Berzina Dengan Anak Pakcik...


****************************************



Suatu hari pasangan kekasih ni nak kuar dating. Setibanya si pakwe di hadapan rumah makwenya.

Gadis : Masuklah dulu, jumpa dengan ayah saya.
Teruna : Boleh ke?
Gadis : Masuk je lah, saya nak bersiap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama.Pintu yang siap terbuka mengalukan-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.
Bapa Gadis : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi
Teruna : Eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis.Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa Gadis : Nak jalan kemana hari ni?
Teruna : Bandar je pak cik, dia nak carik barang katanya.Barang apa tak taulah.
Bapa Gadis : Oh.
Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara.
Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering.Si teruna senyum kelat.

Ibu Gadis : Minum la ni sikit.Kamu sudah sarapan?
Teruna : Ehh.Sudah cik.Terima kasih.
Ibu Gadis : Kamu ni malu-malu pula dengan kami.
Teruna : Segan cik. Hehe
Bapa Gadis : Bila kamu nak hantar rombongan?
Ibu Gadis : Eh. What this father? Apa ayahnya ni?
Teruna : Ehh. Duit takde lagi. Hehe  
Bapa Gadis : Kamu bawa anak kami kehulu-kehilir.Apa orang kata nanti?
Teruna : (Eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit.
Bapa Gadis : Boleh takde masalah.
Teruna : Pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?
Bapa Gadis : Kalau boleh 20 ribu.
Ibu Gadis : Ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh makcik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni.
Teruna : Berapa tu mak cik?
Ibu Gadis : Dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 ke atas pihak lelaki.
Teruna : (Amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa. 25 ribu. Mana nak dapat? Aduh) Tingginya mak cik, tak boleh rendah lagi ke?
Bapa Gadis : Itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit.Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu.Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : Erm. Kenapa anak pak cik tak pakai tudung?
Bapa Gadis : Itu kenalah tanya maknya.
Teruna : (Ehh. Boleh pas-pas pulak dah).
Ibu Gadis : Ehh.You lah. Awak lah.Apa pulak saya.Awak yang sepatutnya didik anak.
Bapa Gadis : Saya kan kerja.Mana ada masa.
Teruna : (Pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh.Makcik pakcik.Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah.Nak tanya lagi, anak pak cik pandai masak tak?
Bapa Gadis : hmm.haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu.Bangun tengahari.Terus makan tengahari.
Ibu Gadis : Apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.
Bapa Gadis : Maknya pun sama suka bangun lambat juga.
Ibu Gadis : Abahnya!
Teruna : (kah kah kah. bengong. Camtu pun nak cerita) Hehe. Okeh.Soalan lagi.Boleh tak dia baca quran?
Ibu Gadis : Boleh sikit-sikit kot.
Teruna : Kali terakhir bila?
Ibu Gadis : Err.Darjah 1 agaknya.
Teruna : hmm.
Ibu Gadis : Kenapa?
Teruna : Takda apa makcik.Soalan cepumas.Dia solat tak?
Bapa Gadis : Apa motif kamu tanya semua ni.Dia kan selalu ikut kamu.Kamu tau la.
Teruna : Kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan.Hari-hari datang bulan.Dia tau solat atau tak?

Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : Boleh saya sambung lagi.Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi.Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia.Lainlah dia ni 'hafizah', 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar.Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar.Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar.Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara.Ketiga mereka menundukkan kepala.Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada.Terutamanya pada majlis perkahwinan.Adat mengatasi agama.Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai.Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami.Amatlah rugi.Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri.Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.

Bapa Gadis : Tapi kan.Pakcik nak anak pakcik rasa sekali.Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.
Teruna : Pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?
Ibu Gadis : Tentulah kami berdua pun turut gembira.
Teruna : Ye ke?Pakcik, makcik, saya bukan apa.Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung.Esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. Pastu pakcik nak buat bersanding pulak.Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa.Lagilah saya berdosa sangat-sangat.

Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu.Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam.Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.

Bapa Gadis : Kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.
Teruna : Ehh.Maaflah pakcik.Bukan saya nak cakap pasal agama.Tapi itulah hakikat sebenar.Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.
Bapa Gadis : Camni lah.Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang.Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!
Teruna : Lama lagilah camtu.Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang.Kalau camtu pakcik, 'izinkan saya berzina ngan anak pakcik'?
Bapa Gadis : Hoi!Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu.Jangan main sedap mulut je.
Teruna : Dengar dulu penjelasan saya pakcik.Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah?Sebab benda ni lah pakcik.Selalunya ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampaikan pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin.Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia.Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina.Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya.Tapi lama-lama jadi berat-berat.Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.
Bapa Gadis : Apa kaitan kamu nak berzina pula
Teruna : Ye lah.Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin.kami nak lepaskan nafsu camna pakcik?Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya.Susah pakcik.Nafsu.Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik.Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina.Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau.Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina.Err ....berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je.Ada yang zina-zina ringan.Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.
Bapa Gadis : Hmm.Kamu ni peliklah.Nasib baik pakcik cool je.Kalau orang lain, da lama angkat parang.Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan
Teruna : Hehe. Uncle. Pakcik. Uncle forgotten with what God tell? Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau?

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan.Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. "(An Nur 32). ” (an Nur 32).Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan.Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia.Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi.Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia.Baiklah disegerakan.Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan.

Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna.Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna.Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa Gadis : Kamu tau la zaman sekarang ni.Kalau ikut cara kamu tu.Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima.Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata.Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu.Mana nak letak muka ni.
Teruna : Bagus juga cadangan pakcik tu.Kena tangkap basah 2 ribu je denda.Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung.Boleh nikah masa tu jugak.Bagus-bagus.
Bapa Gadis : Serius lah sikit.
Teruna : Betul dah tu pakcik. Hehe .... Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus.Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin.itu cara islam. Ok. Ok.Tapi yang tak oknya, bersanding tu hahh.Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok.Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik.Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik.Kita bukan nak buat apa pakcik.Syariat memang camtu.Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.Maaflah kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang dengan saya.Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je.

Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis.Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama.Namun ajakan ditolak dengan lembut.Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar.Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya.Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi.Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya.

Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat.

Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya.Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.

Ibu Gadis : Apa yang budak tu kata betul.Kita ni tak beratkan pada agama selama ni.Kita sambil lewa abahnya.
Bapa Gadis : Hmm. ntahlah,tak tahulah saya.Keras betul budak tu kata tadi.Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.
Gadis : Takde mood nak pegi la ayah.Ntah.

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.

Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

“Andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.
:)

“Petang ni takde mood nak keluar,sorry.Dan minggu depan ayah suruh hantar rombongan.”

END TAMAT

Thursday, 18 October 2012

CARA-CARA NAK KONTROL MALU


Assalamualaikum...





a.     Jika  diketawakan  rakan ketika tertidur kat opis hingga meleleh air liur  basi...terus bangun separuh sedar dan buat-buat kene sawan sambil  keluarkan  lagi  air  liur.  Gerenti  member  korang akan panik dan berenti ketawakan orang.

b.     Kalau tersilap menyapa orang yang tak dikenali...teruskan menganggap dia  kenalan  korang  dan  bagi  dia duit kononnya korang pernah berhutang dengannya. Mesti dia pun mengaku korang kenalannya.

c.     Jika  ditegur orang kerana zip seluar  terbuka...jawab je dengan selamba mengatakan ini adalah gaya berfesyen atau katakan bahawa zip itu rosak sambil berfalsafah 'biar rosak zip, jangan rosak akhlak'.

d.       Bercakap sorang diri kerana member ketinggalan kat belakang...teruskan bercakap dan ketawa sambil menyumpah  member  korang  tu  sensorang. Tentu orang takkan gelakkan kerana menyangka korang ada masalah mental kronik.

e.     Tersilap  masuk  tandas  wanita...buat- buat  wajah  glabah dan cemas sambil berlakon menyatakan tujuan korang masuk  kerana nak mencari isteri atau awek korang yang dah sejam tadi tapi tak keluar-keluar lagik

Wednesday, 17 October 2012

>>Wordless Wednesday<< Sebelum & Selepas



Assalamualaikum....



Sebelum




|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V
V











Selepas.............
























Tuesday, 16 October 2012

Citam Demam



Assalamualaikum...


Budak Citam nie demam...tak tahu la knape...terkejut sebab kene mandi sabtu lepas ke...@  mmg tak sihat ke...yela nk kata tk biasa mndie..tk mgkin...tiap2 mggu mndiekan budak2 nie...hurmmm....
Cik iela pn tak pastilah...dah brape hari dah dia asyik baring je...suara pn tk nk kua..
Monyok je....budak sorg nie kalau sakit mmg lemah je...ayah Cik iela ckp..dia ni manja sesangat..
Yela time sakit2 cmni dia suka baring atas katil or sofa je..
2-3arini dia slalu tido ngn Cik iela or adk2 Cik iela..
Tapi nseb baikla dalam dia sakit2 cenggini dia masih ada hati nak mkn or mnum walau pn tk byk.
Semlm Cik iela dah bg mnum air badak..pg td pn sblm p keje dh bg mnum sket..
Mtk2 berkurgla panas badan dia...klu tak ok jgk...ke kLinik la jawabnye,risau jgk klu lelame sgt dia sakit...






Doakan Citam cpt sembuh ye...

Perbezaan antara Wanita dan Lelaki








Lunch time


Lelaki
1. Waktu lunch, jalan ke tempat makan
2. Sampai kedai makan, masuk
3. Ambik Pinggan
4. Letak nasi
5. Letak Lauk
6. Ke kaunter, Bayar nasi dan Air Sekali
7. Makan
8. Habis
9. Balik Opis or
10. G surau




Perempuan
1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan
2. Perhatikan orang waktu jalan
3. Sempat .....
4. Sambil jalan betulkan tudung, tgk baju sendiri, tgk kaki
5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dr baju sendiri.
6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk dulu
7. Ramai orang, cari kedai lain.
8. Jalan lagi
9. Dah puas ati..masuk..
10. Survey lauk dulu 2, 3 minit.
11. Carik2 pinggan, ambik pinggan
12. Belek-belek pinggan, bersih ke??tak bersih?..eeeeiiii..
13. Dah puas ati, ambik nasi
14. Ambik nasi ceduk sikit-sikit
15. Tak sah kalau tak ceduk 2/3 kali
16. Buang balik nasi.banyak..
17. Tak puas ati, banyak lagi..buang lagi..(tinggal sejemput)
18. Godek2 sikit nasi dalam pinggan 2minit
19. Carik lauk. Survey dulu keliling meja. Tenguk sana, tenguk sini
20. Jengok dlm bekas lauk, ambik kuah sikit
21. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi
22. Jengok lagi?sambil tu tengok2 orang, jeling-jeling
23. Ambil lauk
24. Pusing lagi
25. Carik sayur pulak!
26. Ambik sayur selepas survey dan keliling 2 minit
27. Ke kaunter bayaran
28. Tgk2 nasi dlm pinggan
29. Berbisik ngan kawan "alaamak byk la aku ambik"
30. Sampai depan kaunter "berapa?"
31. Bukak dompet..belek2 celah kad2 bank, celah kad2 nama, celah gambar2..
32. Keluarkan duit
33. Buat isyarat mata ngan member (sbb nasi mahal)
34. Bayar.Berdiri masukkan duit baki
35. Tutup dompet. Ambik nasi
36. Tinjau-tinjau tempat duduk.
37. Jumpa tempat duduk..alamak kotorlah!!!
38. Cari tempat duduk lain
39. Jumpa.Duduk..
40. Alamak.Air tak order lagi
41. Tinjau2, carik org order air..sambil tangan betulkan0 tudung
42. Order air
43. Bangun
44. Ambik sudu
45. Duduk
46. Bangun
47. Ambik Tisu
48. Duduk
49. Air sampai
50. Belek dompet (Step tadi)
51. Bayar
52. Tutup
53. Minum air
54. Start makan
55. Tengok-tengok orang sambil makan
56. Makan separuh..kenyang
57. Sebab dah minum air
58. Letak sudu, letak garpu
59. Pinggan tolak tepi
60. Borak2 kater makanan tak sedap
61. tgk orang
62. Pukul 2, naik opis..
63. Ambik beg makeup, g surau!!!!!
No wonder women are more complex than men emotionally :)






Sokong?
Heheh lumrah kan...?
Cer komen sket ada tk yg mcm nie?

Friday, 12 October 2012

Mak Mok telah membuktikannya..



Assalamualaikum...


Mak mok telah membuktikan dia bukan GEMOK...heheh..
Tengok tu....besen bju yg kecik dia boleh masuk..kehkehkeh ;D






Nota tangan :
Tak lama lagi bertambah la ank2 bulus dlm rumah nie
Mak mok bunting...Hukhukhuk..heheh ;D



Jangan...jangan...jangan!


Assalamualaikum..


Nk share sket dgn kawan-kawan yang sudi..
Smoge kita sntiasa mengingati apa yg patut dan tidak patut kita lakukan.







Jangan sengaja lewatkan solat
Perbuatan ini Allah tidak suka. 
Kalau tertidur lain cerita. 



Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas 
kaki (selipar). 
Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, 
mengotori seluruh rumah kita. 


Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing. 
Makruh kerana ia membahayakan.




Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah 
digunakan tidak berbasuh. 
Makruh dan mewarisi kepapaan. 




Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti 
rezeki mahal 
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu 
berkat).




Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.





Jangan keluar rumah 
tanpa niat untuk membuat kebaikan. 
Takut-takut kita mati dalam 
perjalanan. 





Jangan pakai sepatu atau selipar yang 
berlainan pasangan. 
Makruh dan mewarisi kepapaan.




Jangan biarkan mata liar di perjalanan. 
Nanti hati kita gelap 
diselaputi dosa. 




Jangan menangguh taubat bila berbuat 
dosa kerana mati boleh datang 
bila-bila masa. 




Jangan ego untuk meminta maaf pada 
ibu bapa dan sesama manusia 
kalau memang kita bersalah... 




Jangan mengumpat sesama rakan 
taulan. Nanti rosak persahabatan kita 
hilang bahagia. 




Jangan lupa bergantung kepada ALLAH 
dalam setiap kerja kita. 

Nanti kita sombong apabila berjaya. 
Kalau gagal kecewa pula. 




Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur 
dan memurahkan rezeki kita. 



Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa. 



Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah 
ciri-ciri munafik dan 
menghilangkan kasih orang kepada kita. 




Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa 
makhluk yang teraniaya 
cepat dimakbulkan ALLAH.. 





Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia
Akhirat itu lebih utama 
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya. 





Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. 
Sebab semuanya untuk keselamatan kita. 




ALLAH lebih tahu apa yang terbaik !
 untuk hamba ciptaanNya. 

Thursday, 11 October 2012

Budak Bertuah!


Assalamualaikum..



Haaaaaaa...nk jd kn cte psl budak bertuah nie...haizzz mmg bt Cik iela kecut pewot pagi2 tau..
Sape ke lg klu bukan budak Kechik tu..Seawal pagi dh HILANG...yeeee hilang..
Cm biasa la...pkul 6lbih nk bg budak2 ni mkn...sblm bg mkn kemas la dlu tmpt budak2 nie..
Slalunya bile Cik iela bukak pintu bilik,budak Kechik ni dh berlari2 dptkn Cik iela..
tapi pg td tkde...so Cik iela assume budak Kechik ni tdo lg tk pn kt dapo mgacau mak Cik iela masak..
Dh siap mgemas..goncang2 bekas mknan ..knon2 nk pnggil dorg la nie...yg kua cume Citam ngn ieter je..
Mak mok ngn Kechik tkde...tye kt adik Cik iela ..dia ckp tk tahu...tye mak pulak...pn kta tkde kt dapo..
Haaa ape lg...dgn berbju tdo..tertonggeng cr sne sni .kjp dapo..kjp kt ruang tamu...
Mcm nk luruh jntug bila cr2 ttp gak tkde...time tu pk mnela budak nie p...kua ikut mana pulak..
Kbetulan adik Cik iela p dpn uma...tahu2 budak Kechik tu kt pasu bunga depan uma...
Ya Allah...nsebla budak ni tk g jauh...ni msti kua dgn Mak mok...slang brape minit Mak mok pulak myusul dpn uma dgn tnpa rase bersalah nya...trus Cik iela lepuk dua2nya...geram tau!!
Pagi2 dah buat Cik iela ase cm nk tercbut jntug...huhuh..
Bukan ape..sbuh2 cmtu gelap...klu la ada krete lalu tk pasan dorg ke...eiiiii ngeri Cik iela nk pkirkan ape akn tjd sterusnya...Cik iela bkn ape..risau sgt sbb budak Kechik nie tk dibiasakan dgn dunia luar...
Dh la mggu sblmnya pn sama..seawal pg lpas Cik iela p keje...dia kua uma...tahu2 dh kt jalan besar...nsebla time tu adk Cik iela nk p beli brkfst,,,adoihaiiilaaaa...


Ade suggestion tak?mcm mana nk buat supye budak ni takut sket nk keluar rumah..?


Tgoklaa..klu Cik iela marah dia...cengginila muka dia buat...

Wednesday, 10 October 2012

Jangan nak mendongak ke langit sgt lah!



Assalamualaikum...




Entri kali ni mmg tkde kne mgene ngn ank2 bulus Cik iela..
Kali ni entri nk lepaskn sesak kt dada nie...ase SEMAK sungguh!

Cik iela skrg nie tgh sakit atieeee ssgt...sbnarnye bknla bru skrg..dh lme sgt kot pendam...
Hurmm Cik iela ni tk suka bgduh ngn org...MALAS je...sbb mcm kebudak2kan..
Bgi Cik iela lbih senng snyap je dr mlyan org yg suka sesgt cr psl & mncanang cerita org lain..
Bukan ape lg d lyn org mcmni...lg la pnjg cerita...btul tk??
So dgn lbih senng atie nya Cik iela bt SILENT MODE & boooo lyan ngn smua hal2 myakitkan atie ni..
Tapi yelaaa Cik iela ni pn mnusia biasa ada jgk trase marah dan hilang sabar kn..
Tapi Cik iela ttp pjuk ati sndri..."Sabarla wahai atie..sabar byk2''
Cme Cik iela ase klu tk puas atie sgt ngn Cik iela ...mai jumpa la kn...umo ko pn bkn budak lg...
dh tua pn...meh jmpe...ckp ngn aku ape masalahnya yg ko nk mncanag sana sini...
haaippp...terlbih emosi pulak..adehhss..

Kdg2 manusia ni lupa...tk smestinya ko tua dr aku...ko bgus dan hebat...
Ko kne ingt...kita ni ibarat roda...skrg ko boleh mncanag hal aku sana sini,
tp ingt..Allah tu mahal adil..
Mgkin bkn skrg ko akn kne...akn2 dtg tk sape yg tahu...org cmni mmg suka sgt nk mndongak ke langit...
Prasan bgus....prasan diri tu hebat sgt sbb boleh bergduh sne sini,perli sana sini,..canang sana sini..
Tapi org cmni...dia tk tahu org lain cme tk kuasa nk mlyan bgduh ngn dia sbb MALAS ..tk rasa ptut pn nk mlyan org berperangai mcm nie...sbb tu dia ingt kite nie TAKUT sgt ngn dia...
kita TUNDUK ngn dia...cme pk ok...pk...tk semua org mcm aku yg akn mndiamkan dri..
Suatu hari ko akn terkne smula...tp tkpelaaaa klu ko nk pnjg2 kn cerita lg tkpe pn..
ko nk canang sne sini umpat sana sini...p laaa pn...tkde hal der..
Tak kisah pn...tp aku ucapkn Terima Kasih byk2 la ye..
Moge2 pahala dpt kt aku...Amin

But remember this " What goes around will comes arounds



Nota tangan Cik iela :
Cik iela pasti sesangat  akn ada yg tukang myampaikn..
Sooooo kita tggu dan lihat je...klu btul ape yg Cik iela jngka ni...pasti akn ada SUSULAN psl hal nie..

Tuesday, 9 October 2012

Aisyah Humaira

Assalamualaikum..

Budak chomel ni anak buah Cik iela...chomel kn?
Bt masa ni Cik iela ada sorg ni jela...tp insyaAllah ada tambahan..
Heheh..adik ipar Cik iela skrg pregnant 5bulan..

Meh lyan jela pict budak chomel nie..























Working Status

New employee 











You are listening to Stevie Wonder 
(It's your first day at work and all is fine and great)




After 3 months
.... 














You are listening to HOUSE music
(because you are so busy that you're not sure if you're coming or going) 






After 6 months... 













You are listening to Heavy Metal
(your days start at 0800 and end at 2000) 






After 9 months...












You are listening to Hip Hop 
(You become fat due to stress and now you suffer from constipation) 






After a year....













You are listening to GANGSTA RAP
(Your eyes start to twitch, you forget what a 'good hair day' feels like as you fall out of bed and live on caffeine!!)







A
f ter a second year... 













You are listening to Techno
and have gone a bit... well... crazy!






And finally, after n year... 







 
 
 


Monday, 8 October 2012

How to keep Mobile Battery Long Lasting



How to keep Mobile Battery Long Lasting



1. Switch off Mobile:  This is most effective way to keep your mobile battery healthy. If you are not going to use your mobile while sleeping or travelling Turn it off. You can do the same if you are somewhere with no network, specially during no coverage device searching for network and battery consumption will be much higher.

2. Switch off phone's backlight  The back light is what makes the phone easier to read in bright light or outside. This light also uses battery power.

3. Don't use vibration function  This vibrate function use additional battery power. Also keep the ring tone volume as low as possible.

4. Avoid using extra/unnecessary features & applications . If you know your battery is running low, don’t use the camera or don't connect to Internet. Photo using flash will drain your battery very fast.

5. Talk less . Lots of time we heard people say, "I think my battery’s going down," and still continue their talk for few more minutes? Of course, sometime it's an excuse to get off the phone (and a good one), but if you really need to conserve the battery, limit your talk time.

6. Switch off Bluetooth . Bluetooth always ON will drain your battery very quickly, keep it switched off whenever not required.

7. Switch off WIFI, GPS, and infrared capabilities, if your phone has these features built in . Keep them off except when you need them.

8. Turn the brightness of the display to the lowest setting possible .

9. Use GSM rather than 3G - Excessive use of 3G will drain battery much faster

10. Avoid using moving or animated pictures or videos for your background. Animated backgrounds will drain the battery faster.

Friday, 5 October 2012

Kenduri...kenduri...makan besau...besau punyaaaa!

Assalamualaikum..

Meh tgok budak2 bulus yg mkin nakal nie..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V







Siap panggil geng lagi ....adoihaiii ank2 mummy nie....




















Antara soalan yang confirm boleh dan so-so...






Soalan-soalan yg confirm boleh dijawab....


Soalan 1 :Siapakah Juara Akademi Fantasia musim pertama?


Soalan 2 : Siapakah artis perempuan Hollywood yang menyanyikan lagu "Beautiful Liar"?


Soalan 3 : Siapakah RAJA SMS MALAYSIA ?


Soalan 4 : Berikan satu judul lagu terbaru Anuar Zain?


Soalan 5 : Siapakah hos untuk rancangan Melodi terbitan TV3?


Soalan 6 : Apakah nama kumpulan RAP yang terdiri dari 3 orang adik beradik yang terkenal di Malaysia ?


Soalan 7: Siapakah yang menyanyikan lagu "Gemilang"?


Soalan 8 : Siapakah nama isteri Beckham?


Soalan 9 : Siapakah nama laki Siti Nurhaliza?


Soalan 10 : Siapakah penyanyi lagu "Aduh Saleha"?





Bagaimana pula dengan soalan di bawah ini....

Berapa banyak pula, saya dan kawan-kawan boleh jawab?





Semakin jauh kita dari landasan yang sepatutnya.. ..........
Ya Allah bantulah hambaMu yang lemah ini.

Soal 1: Surah manakah yang jumlah kalimatnya sama dengan seluruh jumlah surah Al-Qur'an?
Jawab: Surah at-Takwir.

Soal 2: Surah manakah yang dikenal dengan sebutan "jantung" Al-Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 3: Surah manakah yang dikenal dengan silsilah nasab Allah SWT?
Jawab: Surah al-Ikhlash.

Soal 4: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah wajib?
Jawab: Empat surah (as-Sajdah, Fushshilat, an-Najm dan al-'Alaq)

Soal 5: Surah manakah yang dikenal sebagai surah Imam Husain as?
Jawab: Surah al-Fajr.

Soal 6: Surah manakah yang memiliki nama yang sama dengan salah satu nama sungai di Iran ?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 7: Berapa surah yang dimulai dengan ungkapan alhamdulillâh?
Jawab: Lima surah (al-Fatihah, al-An'am, al-Kahfi, Saba ' dan Fathir)..

Soal 8: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki sepuluh nama?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 9: Siapakah orang pertama yang menulis ilmu Tajwid?
Jawab: Abu 'Ubaid Qasim bin Salam.

Soal 10: Siapakah orang pertama yang telah menerjemahkan Al-Qur'an ke dalam bahasa Persia pada masa Rasulullah saw?
Jawab: Salman al-Farisi.

Soal 11: Siapakah orang pertama yang meletakkan titik di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Abul Aswad ad-Du`ali......

Soal 12: Dalam ayat manakah kalimat Allah diulangi sebanyak enam kali?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 283.

Soal 13: Di dalam ayat manakah tata cara berwudhu dijelaskan?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 6.

Soal 14: Di dalam surah manakah shalat lima waktu disebutkan?
Jawab: Surah al-Isra' ayat 78.

Soal 15: Di dalam surah manakah masalah wilayah disebutkan?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 16: Surah manakah berakhiran dengan huruf ra'?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 17: Surah manakah yang berhubungan dengan Imam Ali as?
Jawab: Surah al-'Adiyat.

Soal 18: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Madaniah diturunkan?
Jawab: Sepuluh tahun.

Soal 19: Siapakah dua figur wanita di dalam Al-Qur'an yang telah banyak mendapatkan sanjungan Ilahi?
Jawab: Siti Maryam dan Siti Asiyah, istri Fir'aun.

Soal 20: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki arti "wanita yang teruji"?
Jawab: Surah al-Mumtahanah.

Soal 22: Siapakah dua orang wanita yang telah dicela oleh Al-Qur'an?
Jawab: Istri Nabi Luth as dan istri Nabi Nuh as.

Soal 23: Siapakah wanita yang telah mendapatkan julukan "ath-Thayibah" (wanita yang berbudi baik) di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 24: Surah apakah yang terakhir diturunkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 3.

Soal 25: Berapa huruf, kalimat dan ayat yang dimiliki oleh ayat terakhir Al-Qur'an?
Jawab: 79 huruf, 20 kalimat dan 6 ayat.

Soal 26: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Madinah?
Jawab: Surah al-Maidah.

Soal 27: Surah manakah yang diturunkan terakhir secara keseluruhan?
Jawab: Surah al-Ikhlash

Soal 28: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Makkah?
Jawab: Surah ar-Rum.

Soal 29: Di surah manakah terdapat ayat hijab?
Jawab: Surah an-Nur ayat 31.

Soal 30: Ayat alhamdulillâh Robbil-'âlamîn disebutkan dalam berapa surah?
Jawab: Enam Surah (al-Fatihah, ash-Shafaat, al-Mukmin, az-Zumar, Yunus dan al-An'am)

Soal 31: Di dalam surah manakah disebutkan lima macam makanan?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 61..

Soal 32: Di dalam surah apakah Allah membicarakan mengenai diri-Nya?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 186.

Soal 33: Dalam berapa ayat Al-Qur'an Rasulullah saw disebutkan?
Jawab: Dalam 305 ayat.

Soal 34: Di dalam ayat manakah nama kelima nabi 'Ulul Azmi disebutkan?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 7.

Soal 35: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama para nabi as?
Jawab: 6 surah (Muhammas, Ibrahim, Nuh, Hud, Yunus dan Yusuf).

Soal 36: Di dalam Al-Qur'an berapakah nabi yang disebut sebagai suri teladan yang baik?
Jawab: Dua nabi, yaitu Nabi Ibrahim as dan Nabi Muhammad saw.

Soal 37: Surah-surah apakah yang dinisbatkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah Thaha, Yasin, al-Muzzammil dan al-Muddatstsir.

Soal 38: Terdapat di dalam surah manakah Kisah Nabi Sulaiman dan Ratu Belqis?
Jawab: Surah Saba '.

Soal 39: Surah apakah yang pertama kali diturunkan?
Jawab: Surah al-'Alaq.

Soal 40: Berapakah ayat dan kalimat yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang pertama kali diturunkan?
Jawab: 7 ayat dan 29 kalimat.

Soal 41: Surah manakah yang pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa Persia ?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 42: Surah apakah yang pertama kali turun di Madinah?
Jawab: Surah al-Muthaffifin.

Soal 43: Terdapat di dalam manakah doa pertama Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 126.

Soal 44: Ayat apakah yang dibaca oleh kepala terpenggal Imam Husain as di kota Syam?
Jawab: Surah al-Kahfi ayat 9.

Soal 45: Berapa surahkah di dalam Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah?
Jawab: 4 surah..

Soal 46: Berapakah kalikah nama Rasulullah saw disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: 5 kali; 1 kali Ahmad dan 4 kali Muhammad.

Soal 47: Nama nabi manakah yang lebih sering disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Nabi Musa as.

Soal 48: Kisah Al-Qur'an manakah yang mendapatkan julukan Ahsan al-Qashsash (Kisah Terbaik)?
Jawab: Kisah Nabi Yusuf as.

Soal 49: Terdapat di dalam surah manakah kisah Isra' dan Mi'raj Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Isra'

Soal 50: Siapakah satu-satunya wanita yang disebutkan namanya di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 51: Surah manakah yang kaum wanita disarankan untuk banyak membacanya?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 53: Surah manakah yang turun berkenaan dengan Sayidah Fatimah az-Zahra as?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 54: Nama surah manakah yang berarti "kaum wanita"?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 55: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama binatang?
Jawab: 5 surah, yaitu an-Nahl, al-'Ankabut, an-Naml, al-Baqarah dan al-Fil.

Soal 56: Burung apakah yang telah memusnahkan pasukan Abrahah?
Jawab: Burung Ababil.

Soal 57: Binatang apakah yang telah membinasakan Raja Namrud?
Jawab: Nyamuk..

Soal 58: Binatang apakah yang pernah mendapatkan wahyu?
Jawab: Lebah (an-Nahl ayat 68).

Soal 59: Siapakah orang-orang yang telah mengumpulkan Al-Qur'an pada zaman Rasulullah saw?
Jawab: Imam Ali as, Mu'adz bin Jabal, Zaid bin Tsabit, Ubai bin Ka'b dan Abu Zaid Zaid bin Nu'man.

Soal 60: Siapakah orang pertama yang mengarang tafsir Al-Qur'an?
Jawab: Sa'id bin Jubair.

Soal 61: Siapakah orang pertama yang mengumpulkan Al-Qur'an?
Jawab: Imam Ali as.

Soal 62: Apakah minuman terbaik yang disebutkan oleh Al-Qur'an?
Jawab: Air susu.

Soal 63: Apakah binatang terkecil yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Nyamuk.

Soal 64: Apakah malam terbaik menurut pandangan Al-Qur'an?
Jawab: Malam Lailatul Qadr.

Soal 65: Apakah cara terbaik untuk membaca Al-Qur'an?
Jawab: Tartil.

Soal 66: Apakah kitab-kitab samawi yang diturunkan pada bulan Ramadhan?
Jawab: Al-Qur'an, Injil, Taurat, Zabur dan Shuhuf.

Soal 67: Buku apakah yang dikenal dengan sebutan Ukhtul Qur'an (Saudari Al-Qur'an)?
Jawab: Ash-Shahîfah as-Sajjâdiyah.

Soal 68: Siapakah di antara imam ma'shum as yang memiliki suara yang indah ketika membaca Al-Qur'an?
Jawab: Imam as-Sajjad as.

Soal 69: Surah apakah yang dikenal dengan sebutan "Jantung Al-Qur'an"?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 70: Terletak di dalam surah apakah ayat Al-Qur'an yang paling pendek?
Jawab: Surah ar-Rahman, yaitu ayat yang berbunyi mudhâmmatân.

Soal 71: Apakah bulan yang terbaik menurut Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 72: Apakah ayat yang terpanjang di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 282.

Soal 73: Terdapat di dalam surah manakan angka terbesar yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Angka 1000 di dalam surah ash-Shaffat ayat 137.

Soal 74: Kitab apakah yang dikenal dengan sebutan Akhul Qur'an (Saudara Al-Qur'an)?
Jawab: Nahjul Balaghah

Soal 75: Berapakah kitab samawi yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: 6 kitab samawi, yaitu Injil, Taurat, Zabur, Shuhuf Ibrahim, Shuhuf Musa dan Al-Qur'an.

Soal 76: Apakah huruf yang lebih sering digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf alif.

Soal 77: Apakah huruf yang lebih jarang digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf zha'.

Soal 78: Apakah kalmat Al-Qur'an yang terpanjang dan terdapat dalam surah apa?
Jawab: Fa`asqoinâkumû h yang terdapat di dalam surah al-Hijr.

Soal 79: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpanjang?
Jawab: 25.500 huruf.

Soal 80: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpendek?
Jawab: 42 huruf.

Soal 81: Di manakah surah pertama Al-Qur'an diturunkan?
Jawab: Di Makkah.

Soal 82: Terletak di manakah ayat pertama yang memiliki sujud wajib?
Jawab: Surah as-Sajdah.

Soal 83: Apakah surah pertama yang dimulai dengan kata "qul"?
Jawab: Surah al-Ikhlash..

Soal 84: Apakah ayat pertama yang akan dibaca oleh Imam Mahdi as ketika beliau muncul kembali?
Jawab: Surah Hud ayat 86.

Soal 85: Surah apakah yang dkenal dengan sebutan Raihânatul Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 86: Surah manakah yang dinisbatkan kepada para malaikat?
Jawab: Surah Fathir.

Soal 87: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Makiyah diturunkan?
Jawab: 13 tahun.

Soal 88: Apakah hiasan Al-Qur'an?
Jawab: Suara yang indah.

Soal 89: Apakah musim semi Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 90: Apakah zikir terbaik?
Jawab: Membaca Al-Qur'an.

Soal 91: Ayat apakah yang diulangi sebanyak sepuluh kali di dalam surah al-Mursalat?
Jawab: Ayat wailun(y) yaumaidzin lil mukadzdzibîn.

Soal 92: Terletak di dalam surah manakah perintah untuk bershalawat kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 56

 Renung-renungkan dan selamat beramal...

Thursday, 4 October 2012

Kalah Judi..

Assalamualaikum..


Atoii sula kalah ni...ape mau bikin..duit suda abis..mana mau cari duit makan lol..









Nota tangan Cik iela :

Mak mok mmg suka sgt  bt pose mcm ni..
Skali tgk mcm org kalah judi..haha..
Mak mok ngn mata booolat dia lpas tu pose cenggini..
Mmg mummy tabik spring la kt Mak mok..
Sbb masih cute even umo dh 5tahun lbih..

Jangan Benci Kucing...




Jangan Benci Kucing - sama-samalah kita ambil pengajaran.. 

Budin seorang yang amat benci pada kucing, entah apa silap yang telah dibuat oleh kucing padanya tiada siapa yang tahu.

Walaupun begitu, jodoh pertemuan sememangnya ketentuan Ilahi, Budin bertemu  jodoh dengan Gayah yang sememangnya amat suka dan cinta pada Kucing. Bukan itu sahaja, sebelum berkahwin dengan Budin, Gayah sudah sedia ada membela seekor kucing siam .

Maka dari hari ke hari, bertambah benci dan meluatlah Budin pada kucing  terutama si Tompok, kucing siam peliharaan isterinya. Apa tidaknya, Gayah lebih memberi tumpuan kepada si Tompok dalam kehidupan sehari-hariannya.

Hal ini membuatkan Budin beranggapan, Gayah lebih sayang si Tompok berbanding dengan dirinya.

Akibat tidak mahu terus tertekan dengan keadaan ini, Budin membuat rancangan untuk mengusir si Tompok dari hidupnya dan hidup isterinya, Gayah. Maka, bermulalah dengan rancangan jahat Budin.

Pucuk dicita ulam yang mendatang, ketika isterinya sedang asyik mandi , Budin dengan tanpa segan silunya telah menangkap si Tompok, disumbat dalam karung beras Mahsuri. Tanp a b erlengah terus merempit motor kapcainya sehingga jauh dari rumahnya , lebih kurang 10 km lalu dihumbanlah si Tompok tanp a b elas kasihan. Dengan hati gembira, baliklah dia ke rumah dengan siulan mengikut rentak lagu Nak Dara Rindu nyanyian P. Ramlee.

Tapi, kegembiraan hanyalah sementar a b ila tiba di rumah si Tompokdengan sombong bongkaknya melangok depan pintu lagaknya menyambutkepulangan Budin. Sakitnya hati Budin tak dapat digambarkan.

Besoknya, Budin meneruskan rancangan jahatnya. Kali ini lebih jauh dibawa si Tompok, 20 km dari rumahnya. Tetapi seperti semalam Tompok  berjaya mendahuluinya pulang ke rumah. Budin tidak putus as a b egitusahaja, alang-alang peluk pekasam, biar habis basah sampai ke pangkallengan.

Maka nekadlah Budin, kali ini di a b ukan sahaja hendak buang Tompok lagijauh tapi dibawanya Tompok pusing-pusing dahulu. Habis semual jalan ditempuh, sekijap ke kiri, sekejap ke kanan, yang lurus, yang bengkok,segala kona, segala selekoh habis dirempitnya dan akhirnya si Tompokdibuang begitu sahaja.

Selang berapa minit kemudian, Budin menelefon Gayah. Budin: Ayang, Tompok ada kat dalam rumah tak, tanya Budin dengan penuh suspen lagi berdebar-debar. ..

Gayah: Ada , ada dekat depan pintu tu ha, kenapa? tanya Gayah kehairanan.

Budin: Panggil dia! herdik Budin dengan nada yang tinggi...

Gayah: Kenapa? tanya Gayah lagi.

Budin: Aku nak tanya dia, bagaimana nak balik ke rumah. Aku sesat ni...



































Nota tangan Cik iela : 

Semlm Cik iela makan kt restoran mamak ,
Cik iela bg la sekor kucing nie mkn,boleh pulak dtg sorg budak nie..
Dia g pijak kucing yg Cik iela bg mkn tu...ape lg..Cik iela sergah  trus budak tu..
Apela nk jd ngn budak2 skrg nie..hurmm