Monday, 25 November 2013

Kehilangan Dan Dugaan Datang




Assalamualaikum...

Pada 23 Nov 13 yang lepas , hilangnya lagi sekor ank Cik iela...Si Adeq sayang.
Adeq merupakan adik kepada arwah Along.

Beberapa minggu lepas Adeq disahkan punyai ketumbuhan dalam badan dan Doc kata
ia sgt susah utk si bulus survive.Cik iela tergaman terkedu tp tpksa redha.
Dari hari ke hari Adeq mkin kurus shingga tggl tulang
Ada masanya dia nk mkn sendiri dan ada masanya terpksa bt force feed supaya Adeq punyai tenaga.

Setelah hampir 2mggu lbih akhirnya sakaratulmaut menjemput Adeq pada 23 Nov 13 jam 11:50pm,
hampir 23jam Adeq bertarung dgn sakaratulamaut..seksanya hati mummy tgok Adeq bergelut..
Tak snggup rasanya melihat..berjurai2 air mata ..ase tk tertanggug melihat.

Berkali2 Adeq pee, Adeq dh tk berdaya lagi utk bgun.tkpela mummy lap badan Adeq
Bg Adeq baring di ats tilam Adeq.
Membesarnya Adeq di bilik mummy dr berusia 2hari dan perginya Adeq di bilik mummy jgk.

Allahuakbar....rasa sesak nfas bila terpksa trima kehilangan Adeq.

Adeq pergi 23 Nov 13 selang 3 bulan Along pergi (23 Aug 13)
Damaila kmu di sana sayang..
Doakan mummy kuat utk trus mmbntu ank2 yg lain ye.

Mummy akn sntiasa ingt pada Adeq yg mummy sayang.



..........................................................



Belum hilang sedih kehilangan Adeq, semlm sekor lagi ank Cik iela sakit
Skrg dalam keadaan kritikal.

Si Manja merupakan ank kepada arwah Adeq dan Si Puteri.






Dari jumaat lepad Manja monyok dan tak aktif lagi,pkirkan hati ni
mgkin manja dah mula kecacingan ni.Niat nk bwk ke vet ari sabtu terpksa ditgguhkan
sbb mguruskn Adeq yg nazak dan ketiadaan kereta utk ke vet.

Tp masih pesan pada manja...Manja tahan ye nnti mummy bwk ke klinik.
Ahad lepad pkul 10.30am bawak ke Vet
Cerita simpton2 Manja pada Doc Azlan (Vet ank2 Cik iela)

Stelah Doc teliti berkali, Mulanya Doc rasa perutnya berair..tersentak hati ni
Allah...mtk bukanlah FIP.
Masih cuba nafikan dgn Doc sbb mustahil manja kena fip sbb dia indoor spenuhnya.

Doc check lg..trasa bladder dia kempis dan tk jmpe..
Doc tanya dia ada pee ke..Cik iela kata ada nmpak dia pee cme tula mkin pucat
dan tak aktif.

Berkali cek dan akhirnya doc guna jarum dan suntik perut manja utk ambil sampel air tuh.
Doc guna sampel air tu utk sahkan sama ada FIP @ bukan.
Setelah dibuat conf manja punya bladder pecah dan air kencing sudah masuk ke perutnya

Bila diberitahu kosnya mencecah RM700++..
Allahuakbar rasa tersentak lagi...mana nk dicr duit sbyk tuh,
Doc kata bawa balik dulu utk tgok sama ada dia masih blh kencing @ tidak,
Esok klu perutnya mkin buncit trus bwk ke klinik semula

Bawa manja balik tp mmg dia tak aktif dh...mkn sikit minum pun sikit sgt.
Pagi tadi tgok dia ada pee tp sgt2 sikit mkn pun tak nk dh

Pagi ni jgk bwk ke jmpe Doc Azlan smula sbb perutnya dah mula buncit dan mcm mkin byk air.
Bila di pgg Doc kata toksik air kencing dah mula masuk ke saraf manja ddan menyebabkn
Manja mengigil2 dan tak stabil.
Allahuakbar beratnya dugaan Cik iela..

Berharap manja dapat bertahan sehingga esok utk doc lakukan surgeri,
Klau harini doc dpt cr asst utk bntu masa surgeri harini jgk doc kata akn buat.

Ya Allah permudahkan urusan manja..mge dia dpt bertahan ye.

Mummy tggu manja ye..


Xray Doc..

Pundi kencing kucing dah rupture, so air kencing bertakung dlm bahagian perutnya




No comments:

Post a comment

Bace je?Komenla sikit =) ✍